donderdag 6 mei 2010

maandagavond

Een paar uurtjes terug in Amsterdam voor de slotavond van de HOK paren. De overgebleven concurrenten vallen één voor één af, zodat we aan 56% ruim voldoende hebben om te winnen.
Het waren leuke spellen om te spelen, maar niet boeiend genoeg om te publiceren. Goed, toch eentje dan:
Ik zit in de derde hand, met niemand kwetsbaar. Omdat mijn rechtertegenstander op het eerste spel een top haalde door 1H te volgen op AHV-sec, besluit ik iets terug te doen:



Behalve één paar dat 4H probeert, bieden (en maken) de overige OW paren wel 3SA. Onze tegenstanders waren het niet eens over de kracht van 2SA - eerlijk gezegd weet ik niet hoe sterk dat zou moeten zijn. Omdat 1SA al vrij sterk is, klinkt 2SA zelfs forcing na een vrijwillig bod. Weer een puntje voor de systeemdiscussie...

Oja, dan was er nog dit startprobleem:



Met deze kwetsbaarheid en een gepaste partner is 4S goed, vind ik. Maar de vragen:

1 wat start je?
2 wat start je als partner 5K doubleert?

1 opmerking:

  1. Het is niet vermeld, maar had doublet nog een bijzondere betekenis? Ik ga even uit van meer algemene kracht dan specifiek take-out:

    1) harten; lijkt me de kleur waar evt. iets in ontwikkeld kan worden en daar is wellicht haast bij, omdat ze anders op de ruitens weggaan.
    2) toch ook maar harten; ik houd er wel van om dubbel te spelen als "verzin iets bijzonders", dus voorzover ik al van plan was om sch te starten zou dit me er definitief vanaf kunnen brengen. Lightner met een renonce ruiten lijkt erg onwaarschijnlijk. troef zou misschien goed kunnen zijn, maar het klinkt alsof ze er best veel hebben samen. misschien heeft maat echt harten AK en is bang dat ik zonder doublet die start niet zou vinden :=) (of heeft er zoveel vertrouwen in, dat ze die extra punten wel wil meesmikkelen).

    BeantwoordenVerwijderen