maandag 12 april 2010

strafwerk

Van verschillende kanten is me gevraagd hoe het nou toch ook weer zat met de analyse van dit startprobleem van een tijdje geleden. Of er nog wat af te leiden viel uit die 300 handjes. Geen tijd of geen zin - het was er nog niet van gekomen.
Maar toen ging ik zaterdag down in een 3SA die ik had moeten maken. Na deze blunder besloot ik mezelf maar wat strafwerk op te geven.
Vandaar dan nu eindelijk de uitkomst van de uitkomstanalyse.

Het probleem was het volgende:



Van de 300 spellen kunnen er 274 niet down. 9 keer is het down, wat je ook start (soms is hV of kH nog wel een maakstart...). Van de 17 spellen waar het uitmaakt wat je start is troef 12 keer down, ruiten 11 keer, harten 9 en klaver 5. Hoewel klaver twee keer de downstart was, is het veel vaker (één van) de maakstart(s).

Twee opmerkingen nog.
- in een aantal gevallen dat ruiten de downstart was had partner misschien zijn goede vijfkaart kunnen bieden.
- soms was het geen 4S, maar wel 3SA (en zouden ze dat in de praktijk mogelijk ook geboden hebben omdat de dummy erg gebalanceerd was)

In de praktijk ben ik na lang gepieker klaver gestart. Daar had ik dus al geen goed gevoel bij. Goed dat mijn gevoel klopte en ik dus weer wat geleerd heb. Niet zo goed dat ik tegen mijn gevoel in toch (over-)agressief startte...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten